Halenár: Zavedenie akéhokoľvek systému parkovania na KVP si bude vyžadovať finančnú „spoluúčasť“ majiteľov áut.
@komentár

Starosta MČ KVP Alfonz Halenár na stretnutí občanov k problematike parkovania
Chodenie po chodníkoch KVP bolo do istej doby pomerne bezpečné. Zvyšujúcim sa počtom automobilov (a niekedy aj cyklistov) však prestáva byť.
Dôvodom je, že na niektorých miestach začali vodiči parkovať aj na chodníkoch – a to všetkými 4 kolesami. Parkujú tam tak, že prejdú aj niekoľko desiatok metrov – zrejme aby boli čo najbližšie k svojim bytom. Ponechajú 1,5m voľného chodníka. Tak ako prikazuje zákon. Na druhý deň idú tou istou trasou späť. Deje sa tak však už za účasti chodcov. Títo sa tak cítia ohrození. Dostal som podnet, kde je opisovaná nepríjemná skúsenosť pani z Janigovej. Idúc po chodníku, jej odrazu za chrbtom zahúkal klaksón auta. Otočila sa a rozhodla sa auto ignorovať, keďže bola na chodníku. Pokračovala v chôdzi. Zozadu pocítila náraz do nôh. Auto jej nárazníkom pripomenulo, aby sa uhla. Aj tak učinila, aby si ochránila zdravie. A toto nie je ojedinelý prípad.
Žiaľ – v súčasnosti platná zákonná úprava dáva iba hmlistú odpoveď na parkovanie áut na chodníkoch. Spolupracujeme s PZ SR na podkladoch pre poslancov NR SR. Aby prijali takú úpravu zákona, ktorá jednoznačne zakáže parkovanie všetkými 4 kolesami na chodníku – bez ohľadu na 1,5m voľný priestor. Alebo sa chceme dožiť situácie, kedy nejaké dieťa vybehne z brány poza živý plot a na hlavnom chodníku sa stretne s autom?
Na KVP panuje všeobecná nechuť prijať koncepciu schválenú v meste, ktorá v parkovaní zavedie systém a ukončí parkovanie hlava-nehlava. Ako u poslancov, tak občanov. Dôvody sú hlavne 2: zaplatením poplatku systém negarantuje parkovacie miesto a nechuť platiť privátnej firme, ktorá si „do vrecká“ napchá peniaze občanov. Fakty však hovoria iné: polovička z každého poplatku za parkovanie ide mestu Košice. A z druhej polovičky dodávateľ hradí náklady na zriadenie dopravných značiek, zriadenie a rozširovanie parkovacích plôch, kontrolný on-line mobilný systém, zimnú a letnú údržbu parkovísk, logistiku a realizáciu systému. Mesto dostane 50% a dodávateľ z 50% po odpočítaní svojich nákladov – zvyšok. Faktom tiež je, že efektivita výberu parkovného samosprávou je nižšia, než keď parkovné vyberá súkromná spoločnosť. V Banskej Bystrici cez mestskú firmu MBB s.r.o. bol v rokoch 2007-2010 výber v priemere 215tis. Eur bez DPH, od roku 2011 odovzdáva mestu firma EEI v priemere 510tis. Eur bez DPH. Pritom mesto ušetrilo značné čiastky spojené s prevádzkovými a režijnými nákladmi. V Košiciach mestská firma SMMK s.r.o. v rokoch 2009-2011 vyberala ročne v priemere 350tis. Eur. V rokoch 2013-2015, kedy naplno začalo vyberať parkovné firma EEI, odovzdáva mestu Košice čistých 619tis. Eur. Najviac otáznikov v chápaní výberu parkovného samosprávou spôsobil svojim výrokom o „zisku“ za rok 2014 vo výške viac než 800tis. Eur primátor Trnavy pán Brocka. Mýlne použil slovo zisk namiesto slova príjem.
Zavedenie systému do značnej miery pomôže ihneď vyriešiť problém s počtom parkovacích miest. A teda zlepší možnosť zaparkovať. A to zavedením rezidentských kariet za 35Eur/rok – alebo ak chcete za 2.90Eur/mes. Rezidentské karty „vytlačia“ firemné autá, nájomníkov, vraky a ďalšie, čím dôjde podľa dodávateľa k uvoľneniu 7-15% miest na zaparkovanie. Na KVP máme asi 6000 parkovacích miest. Takže systém by priniesol ihneď 420 - 900 voľných parkovacích miest. Z KVP by okamžite zmizli vraky a dlhodobo parkujúce autá. Zavedením systému sa zamedzí parkovanie na iných, než vyznačených miestach. Teda aj na chodníkoch a v strede cesty. Podľa informácie z MsP, počas jednej noci v marci 2016 parkovalo na KVP v rozpore s cestným zákonom viac než 900 áut. A situácia sa každým dňom zhoršuje. Evidencia počtu áut na stránke MV SR vykazuje v meste Košice medziročný nárast z roku 2014 na 2015 v počte 2545. Prepočítaním podľa obyvateľov, je približný nárast áut na KVP asi 200. MČ v roku 2014 vybudovala 27 a 41 parkovacích miest v roku 2015 – na Klimkovičovej ulici – za 38tis. Eur. Tieto nemohli byť použité na iné účely – napr. do životného prostredia alebo na detské ihriská.
Pri vopred dohovorenom simulovanom požiari na Hemerkovej ulici na jeseň 2015 požiarnici nedokázali uvoľniť cestu pre veľkú cisternu s vodou. Tá musela zostať na začiatku ulice. Tým sa nedostala technika a prostriedky potrebné k uhaseniu „požiaru“ na miesto včas. Nik z nás si nepraje, aby k niečomu takému jedného dňa skutočne došlo. Aj preto je povinnosťou samosprávy urobiť všetko pre to, aby boli ochránené životy a majetok občanov KVP.
Zavedenie akéhokoľvek systému parkovania na KVP si bude vyžadovať finančnú „spoluúčasť“ majiteľov áut. Nejestvuje totiž žiadna informácia, že by sa tu niekto chystal priniesť efektívny systém parkovania zadarmo.
zdroj: občasník KVaPka
Diskusia k téme
Neboli nájdené žiadne príspevky.

